
Το μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) των Δήμων και της Κεντρικής Υπηρεσίας Δόμησης (ΚΥΔΟΜ) στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και οι αρμοδιότητες τους στον έλεγχο του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού και στην αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης κρίνονται στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου προσφεύγουν η ομοσπονδία και ενώσεις των μηχανικών του δημοσίου, ανοίγοντας νέο κεφάλαιο δεσμευτικής δικαστικής κρίσης του δικαστηρίου, ενόψει και του σχεδιασμού μεταφοράς των Πολεοδομιών στο Κτηματολόγιο.
◊ Η δικαστική απόφαση της νέας προσφυγής στο ΣτΕ – με την οποία θα έχει υποχρέωση να εναρμονιστεί η κεντρική διοίκηση – αναμένεται να καθορίσει τις υποχρεώσεις του κράτους ως προς την επαρκή στελέχωση, τις σχέσεις εργασίας αλλά και το αντικείμενο των αρμοδιοτήτων των εργαζομένων στις ΥΔΟΜ και την ΚΥΔΟΜ. Δηλαδή μετά τις περιπέτειες του ΝΟΚ και της εκτός σχεδίου δόμησης, έρχεται νέα δικαστική απόφαση για τις Πολεοδομίες.
◊ Η νέα δικαστική απόφαση του ΣτΕ θα καθορίσει στον πυρήνα τους τον τρόπο αντιμετώπισης των ανοιχτών και ανεπίλυτων θεμάτων της σημερινής τραγικής υποστελέχωσης και προβληματικής λειτουργίας των Πολεοδομιών της χώρας.
◊ Προβλήματα και παθογένειες, που αποτελούν και τη βάση αναφοράς της κυβερνητικής μεταρρύθμισης για την μεταφορά της αρμοδιότητας λειτουργίας των ΥΔΟΜ από τους Δήμους στο Κτηματολόγιο αλλά και «αιτία πολέμου», μεταξύ των συναρμοδίων υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών με την ΚΕΔΕ και τους Δήμους.
Προσφυγή στο ΣτΕ για 393 προσλήψεις μηχανικών σε ΥΔΟΜ και ΚΥΔΟΜ, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου
Συγκεκριμένα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ) και πρωτοβάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας αιτήσεις ακύρωσης κατά δύο αποφάσεων της κεντρικής διοίκησης οι οποίες αφορούν και στρέφονται κατά της προκήρυξης για τη στελέχωση της ΚΥΔΟΜ με Μηχανικούς με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου αλλά και κατά της διαδικασίας πρόσληψης στις ΥΔΟΜ πολλών ΟΤΑ α’ βαθμού Μηχανικών, ομοίως με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
Οι προσφυγές κατατέθηκαν και αναμένεται να οριστεί ημερομηνία εκδίκασης τους, όπως αναφέρει ο Δημήτρης Πετρόπουλος πρόεδρος της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στο ecopress , σημειώνοντας παράλληλα ότι πρόκειται για νέες προσλήψεις με συμβάσεις ορισμένου χρόνου 383 μηχανικών στις ΥΔΟΜ και 10 μηχανικών στην ΚΥΔΟΜ, οι οποίες αυτό το διάστημα είναι σε εξέλιξη. Προεξοφλώντας ωστόσο ό ίδιος, ότι δεν θα καλυφθούν ούτε οι μισές θέσεις, κυρίως λόγω των χαμηλών αμοιβών που προσφέρονται, αντίστοιχες με αυτές που ισχύουν για μόνιμους υπαλλήλους μηχανικούς, και αποτελούν από τη βασική αιτία της τραγικής υποστελέχωσης του δημοσίου σε μηχανικούς.
Οι συνταγματικές επιταγές για τον έλεγχο του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού και της αυθαίρετης δόμησης
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σημειώνει ότι με τις δύο αποφάσεις για τις νέες προσλήψεις μηχανικών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε ΥΔΟΜ και ΚΥΔΟΜ, την ακύρωση των οποίων ζητά από το ΣτΕ:
«Καταλύεται ο κανόνας της στελέχωσης της Δημόσιας Διοίκησης με μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους, ενώ άλλωστε δεν πληρούνται οι αυστηρές προϋποθέσεις που ορίζονται στην παρ. 8 του 103 άρθρου του Συντάγματος, αφού δεν καθορίζονται σαφώς αλλά ούτε και γίνεται έστω επίκληση των πρόσκαιρων ή απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών που δήθεν εξυπηρετούνται από την πρόσληψη ΠΕ Μηχανικών με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στην ΚΥΔΟΜ και στις ΥΔΟΜ των ΟΤΑ α’ βαθμού του πεδίου εφαρμογής τους.
Σε κάθε δε περίπτωση, προσβάλλεται και το άρθρο 24 παρ. 2 του Συντάγματος, καθώς ο έλεγχος του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και η αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης (αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί στην ΚΥΔΟΜ και στις ΥΔΟΜ των ΟΤΑ α’ βαθμού) τελεί υπό τον έλεγχο του Κράτους, ενώ με τις προσβαλλόμενες εγκρίνεται η πρόσληψη προσωπικού που δεν υπάγονται στο Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και δεν πληρούνται οι εγγυήσεις επαγγελματικής επάρκειας, ανεξαρτησίας και αμεροληψίας που αυτός παρέχει και λόγω του ιεραρχικού ελέγχου στον οποίο υπόκεινται, παρότι οι προσλαμβανόμενοι καλούνται να παράσχουν τις υπηρεσίες τους στο πλαίσιο υλοποίησης της ανωτέρω συνταγματικής υποχρέωσης του Κράτους.
Στην περίπτωση δε των ΥΔΟΜ, οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που εκδόθηκαν ως προαπαιτούμενη, αναγκαία συνθήκη έγκρισης της εκκίνησης των διαδικασιών πρόσληψης ΠΕ Μηχανικών στους ΟΤΑ με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, δεν έχουν δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ούτε έχει τηρηθεί, παράνομα, οποιοσδήποτε τρόπος δημοσίευσής τους (είτε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ ή οπουδήποτε αλλού). Τούτο δε παρά τις σαφείς περί αντιθέτου προβλέψεις των άρθρων 35 παρ. 1 και 42 παρ. 1 του Συντάγματος περί της υποχρέωσης πλήρους δημοσίευσης όχι μόνον των τυπικών νόμων, αλλά και όλων των κανονιστικών διοικητικών πράξεων, αλλά και του ν. 3469/ 2006 (Α’ 131)».
Απευθείας οικοδομικές άδειες από την ΚΥΔΟΜ για μεγάλες κατασκευές
Σημειώνεται ότι η προκήρυξη δέκα θέσεων εργασίας μηχανικών στην ΚΥΔΟΜ έχει ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια. Αυτή την περίοδο ολοκληρεώνονται από το ΥΠΕΝ οι διαδικασίες για τις προσλήψεις ώστε να ενεργοποιηθεί η Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης (ΚΥΔΟΜ), προκειμένου να εκδίδει απευθείας οικοδομικές άδειες για μεγάλες κατασκευές, αξίας άνω του μισού εκατομμυρίου ευρώ και 3000 τετραγωνικών και προεγκρίσεις ή αναθεωρήσεις οικοδομικών αδειών, με πληρωμή παραβόλου, μετά από καθυστέρηση 3 μηνών να εκδοθούν από τις ΥΔΟΜ.
Η υποστελέχωση των ΥΔΟΜ και το σχέδιο μεταφοράς αρμοδιότητας τους από τους Δήμους στο Κτηματολόγιο
Συνδέοντας τις εξελίξεις με την τραγική υποστελέχωση των ΥΔΟΜ και το σχέδιο μεταφοράς αρμοδιότητας τους από τους Δήμους στο Κτηματολόγιο η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σημειώνει ότι:
«Η έλλειψη μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο, ιδίως στον κλάδο των ΠΕ Μηχανικών, είναι δυστυχώς δεδομένη, είναι γνωστή σε εμάς και πρωτίστως στους ανήκοντες στον κλάδο ΠΕ Μηχανικών υπαλλήλους που υπηρετούν, οι οποίοι, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες, καλούνται πολλάκις να εκτελούν παράλληλα καθήκοντα σε δύσκολες και επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, δεδομένης και της φύσης των καθηκόντων που καλούνται να εκπληρώσουν.
Λόγω της σημασίας των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί, ως εκ του επιστημονικού τους πεδίου, στους ΠΕ Μηχανικούς, η ελλιπής στελέχωση έχει ήδη δημιουργήσει ποικίλα προβλήματα δυσλειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών, μεταξύ αυτών και στην ΚΥΔΟΜ και, ως γνωστόν, στις πολύπαθες ΥΔΟΜ των περισσότερων Δήμων της χώρας, (οι οποίες μάλιστα με πρωθυπουργική εξαγγελία ενδέχεται να μεταφερθούν στο Ελληνικό Κτηματολόγιο!). Όμως η πραγματικότητα αυτή (για τη διαμόρφωση της οποίας είναι υπεύθυνη η Πολιτεία που δεν ανέλαβε νομοθετικές πρωτοβουλίες βελτίωσης των όρων παροχής των υπηρεσιών των ΠΕ Μηχανικών, σύμφωνα και με τις αιτιολογημένες προτάσεις που έχουμε όλο αυτό το διάστημα αρμοδίως καταθέσει στους αρμόδιους Υπουργούς) δεν επιτρέπεται να αποτελέσει δικαιολογητικό λόγο καταστρατήγησης του άρθρου 103 του Συντάγματος και των αρχών αξιοκρατίας και διαφάνειας που επίσης προστατεύονται από το Σύνταγμα».
Οι εξελίξεις για την αναγνώριση των integrated master στο φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίζεται στη Βουλή
Παράλληλα η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ συνδέει την έλλειψη μόνιμου προσωπικού μηχανικών στο Δημόσιο τόσο με τις χαμηλές αμοιβές, όσο και με το επίκαιρο θέμα της αναγνώριση των integrated master των διπλωματούχων μηχανικών, για το οποίο ενημερώνει ότι η σχετική ρύθμιση στο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που ψηφίζεται στη Βουλή, προωθείται λανθασμένη και ότι: « η ανάγκη προσέλκυσης επιστημόνων μηχανικών κοστολογείτε έως 7 εκατ. € ετησίως, τη στιγμή που στους ενστόλους δίνονται αυξήσεις εκατοντάδων εκατ. €.
Κατά τη διάρκεια της κινητοποίηση, που πραγματοποίησε η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ την περασμένη εβδομάδα στο ΓΛΚ αναφέρει ότι πραγματοποιήθηκε συνάντηση όπου εκτέθηκαν οι βασικές οικονομικές μας διεκδικήσεις και ειδικά η επαναφορά του κλαδικού επιδόματος 7ο/οο και η διόρθωση της ρύθμισης για τα ενσωματωμένα μεταπτυχιακά, ώστε όλοι οι Μηχανικοί να μπορούν να πάρουν τα 2 πρόσθετα ΜΚ, ανεξάρτητα αν κατέχουν και άλλο μεταπτυχιακό.
Το εν λόγω Νομοσχέδιο έχει ήδη κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή και δυστυχώς δε διορθώνει το επίμαχο θέμα, αλλά διατηρεί τη λανθασμένη διατύπωση στο Άρθρο 44: «αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α ‘ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), οι οποίοι δεν έχουν προωθηθεί λόγω κατοχής διακριτού τίτλου σπουδών σύμφωνα με την περ. α) προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν».
Από τα 321(!!!) σχόλια που διατυπώθηκαν, δεκτή έγινε μόνο η παρέμβαση μας να μην επανακρίνεται η συνάφεια του ενιαίου αδιάσπαστου τίτλου, καθόσον αποτελεί τυπικό προσόν διορισμού.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα που αναφέραμε: «Τα περισσότερα εξ αυτών αφορούσαν σε αιτήματα για αναγνώριση του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου και σε όσους κατέχουν ήδη άλλο τίτλο μεταπτυχιακών σπουδών και σε αιτήματα για άρση της αδικίας σε όσους έγιναν κάτοχοι μεταπτυχιακού από την 1η.1.2016 έως την 31η.5.2022, καθώς έλαβαν την προώθηση των δύο (2) Μ.Κ. με ισόποση μείωση της προσωπικής διαφοράς, σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους που απέκτησαν μεταπτυχιακό είτε πριν είτε μετά το διάστημα αυτό. Αντίστοιχο σχόλιο υπεβλήθη και από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών. Τα ανωτέρω σχόλια, αξιολογήθηκαν και δεν υιοθετούνται».
Οι βασικές και διαχρονικές διεκδικήσεις των μηχανικών του δημοσίου
Στην εβδομαδιαία κλαδική κινητοποίηση, που πραγματοποίησε η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σε συνεργασία με την ΠΟΜΗ- ΤΕΔΥ), η οποία περιλάμβανε Απεργία – Αποχή από Επιτροπές και Άδειες, από Δευτέρα 27/10/2025 έως και Παρασκευή 31/10/2025 και Πανελλαδική Στάση Εργασίας την 30η Οκτωβρίου 2025 από την 11.00′ έως και τη λήξη ωραρίου και πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας στο ΓΛΚ ανέδειξε τις βασικές και διαχρονικές της διεκδικήσεις, οι οποίες όπως σημειώνει είναι:
♦ Στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών μέσω μόνιμων και σταθερών προσλήψεων
♦ Όχι στην εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες, μόνο ισχυρές Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες μπορούν να διασφαλίσουν το Δημόσιο Συμφέρον, να προστατεύσουν το Περιβάλλον και να ικανοποιήσουν τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες.
♦ Πραγματικές αυξήσεις στις αποδοχές μας, σύμφωνα με τις διεκδικήσεις μας γιατί χωρίς αυτές είναι αδύνατο να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις. Ειδικά για το θέμα των integrated master ζητάμε να δοθεί προσθετικά σε όλους τους Μηχανικούς. Διεκδικούμε την επαναφορά του κλαδικού επιδόματος 7ο /οο ως κίνητρο προσέλκυσης νέων επιστημόνων.
♦ Απόσυρση του Πειθαρχικού Νόμου που κινδυνεύει να οδηγήσει στην απόλυση δεκάδες συναδέλφους μας που θα βρεθούν άδικα κατηγορούμενοι στα πλαίσια άσκησης των υπηρεσιακών τους καθηκόντων και την ουσιαστική Νομική κάλυψη και προστασία των Δημοσίων Υπαλλήλων Μηχανικών.
♦ Όχι στην διάλυση των Υ.ΔΟΜ. μέσω της ενσωμάτωσης τους στο Κτηματολόγιο.
[Πηγή: https://ecopress.gr/sto-symvoulio-tis-epikrateias-krinet/ ]
